پمپ های جکوزی

پمپ جکوزی

در جکوزی ها برای ارسال آب با فشار به داخل جکوزی از پمپ جکوزی با سرعت بالا استفاده می شود، در حالی که برای به گردش در آوردن آب در حالت معمول، فیلتر کردن و گرم کردن آن از پمپ های استخری معمول استفاده می شود. بدیهی است که در وضعیت دوم برای فیلتر کردن آب استخر سبد و محفظه صافی نیز به کار گرفته می شود.

انتخاب پمپ گردش جکوزی

برای انتخاب پمپ باید دو عامل مهم تعیین گردد:

هد پمپ و دبی پمپ. برای محاسبه هد پمپ باید مجموع افت فشارها را محاسبه کرد. افت های مربوط به پمپ گردش آب جکوزی عبارتند از:

افت فشار فیلترها

مقدار دقیق افت فشار ایجاد شده توسط فیلترها در کاتالوگ سازنده دقیقا مشخص می شود. در صورت عدم دسترسی به کاتالوگ سازنده مقدار افت فشار در طرفین فیلتر را می توان با اندازه گیری فشار قبل و بعد از فیلتر تعیین کرد. با کثیف شدن فیلتر افت فشار ایجاد شده در آن نیز به همان نسبت افزایش می یابد.

افت فشار مبدل

دقیقا مشابه فیلترها، افت فشار مبدل را نیز می توان تعیین کرد. البته بطور کلی باید توجه داشت که افت فشار مبدل ها بسیار کمتر از افت فشار فیلترهاست.

افت فشار ناشی از پمپ

جای تعجبی نیست که خود پمپ جکوزی به عنوان عامل به گردش در آوردن سیال در سیستم لوله کشی و تامین کننده هد مورد نیاز موجب افت فشار می شود. مقدار این افت فشار معمولا در منحنی عملکرد پمپ جکوزی به طور ضمنی اعمال می شود. بنابراین در هنگام محاسبات افت فشار سیستم لوله کشی نیازی به اضافه کردن افت فشار پمپ به مقادیر محاسبه شده نخواهد بود.

افت فشار ناشی از لوله کشی

افت فشار ناشی از پایپینگ را می توان به دو صورت دقیق و سرانگشتی محاسبه نمود. برای محاسبه دقیق افت فشار باید از روابط مربوط به محاسبات افت های اصطکاکی موجود در کتاب های مکانیک سیالات استفاده نمود، و در روش سر انگشتی معمولا افت فشار پایپینگ معادل 2 تا 10 درصد طول مسیر در نظر گرفته می شود.

پس از محاسبه هد پمپ، باید دبی را محاسبه نمود، برای محاسبه دبی پمپ جکوزی باید حجم آب جکوزی را بر نرخ تعویض آب تقسیم کرد. نرخ تعویض آب جکوزی ها طبق استاندارد هر نیم ساعت یکبار در نظر گرفته می شود.

با در دست داشتن هد و دبی پمپ و مراجعه به کاتالوگ سازنده، می توان پمپ مناسب را جهت مدار گردش آب جکوزی انتخاب نمود.

پمپ ماساژ جکوزی

برای انتخاب پمپ ماساژ جکوزی همانند همه پمپ ها باید هد و دبی مورد نیاز پمپ را محاسبه نمود.

بطور معمول پمپ ماساژ جکوزی بصورت مستقیم به جت ها وصل شده و هیچ آیتم دیگری بر سر راه پمپ قرار نخواهد گرفت. لذا مجموع افت فشار پمپ ها عبارتند از: افت فشار لوله کشی و افت فشار نازل ها. افت فشار ناشی از نازل ها را می توان از کاتالوگ سازنده استخراج نمود.

برای محاسبه دبی پمپ نیز به صورت زیر عمل می کنیم:

به عنوان یک قاعده سرانگشتی در جکوزی ها برای دستیابی به حداکثر بازده ممکن شدت جریان آب عبوری از هریک از جت ها حداقل باید57 لیتر بر دقیقه باشد. توجه شود که جت های پاشش آب در جکوزی ها یکی از اجزای بسیار مهم به شمار می روند. چرا که تاثیر آب درمانی و لذت بخش استفاده از جکوزی تا حد زیادی منوط به عملکرد صحیح جت های پاش آب است. نکات مهمی که درباره جت های پاشش آب جکوزی ها باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

- هرگز کیفیت را فدای کمیت نکنید. اگر چند جت پاشش آب با تعداد کمتر در مکان های مناسب نصب شوند، بسیار بهتر از آن است که تعداد زیادی از آن ها با کیفیت نه چندان خوب در مکان های نامناسب تعبیه شده باشند. به منظور دستیابی به حداکثرخواص درمانی یا حداکثر کسب لذت در جکوزی ها، جت های پاشش آب باید آب را با فشار مناسب به نقاط کلیدی بدن بپاشند. پاشش آب باید به گونه ای باشد که فرد احساس کند آب بدن وی را ماساژ می دهد. بنابراین لزوما ضرورتی ندارد که تعداد بسیار زیادی جت پاشش آب در یک جکوزی تعبیه شود. بلکه در نظر گرفتن تعداد کافی در مکان های مناسب نیز می تواند ضامن رسیدن به هدف مطلوب باشد.

با در دست داشتن هد و دبی پمپ، می توان از روی کاتالوگ برند مورد نظر، پمپ را انتخاب نمود.

نکاتی پیرامون انتخاب پمپ جکوزی

نکته ای که باید در هنگام انتخاب پمپ جکوزی در نظر گرفته شود آن است که ظرفیت پمپ باید کمی بیشتر از مقدار محاسبه شده بر مبنای آبدهی و فشار دینامیکی کل در نظر گرفته شود . البته توجه داشته باشید که بزرگ انتخاب کردن پمپ جکوزی همیشه هم یک مزیت به شمار نمی رود. چراکه اگر اندازه پمپ بیش از حد معمول باشد علاوه بر اتلاف انرژی احتمال آسیب دیدن بستر فیلترها به واسطه شدت جریان اضافی در داخل خطوط لوله بسیار زیاد خواهد بود.

از طرفی باید به این نکته توجه شود که پمپ جکوزی با قابلیت تامین دبی مورد نیاز را داشته باشد. بنابراین به منظور دستیابی به بهترین عملکرد ضمن صرفه جویی در مصرف انرژی ، اندازه پمپ باید بر مبنای آن چیزی که مورد نیاز است انتخاب شود.

علت این که ظرفیت پمپ جکوزی باید کمی بیشتر از مقدار محاسبه شده بر مبنا آبدهی و فشار دینامیک کل در نظر گرفته شود آن است که مقدار فشار دینامیکی کل در نظر گرفته شود آن است که مقدار فشار دینامیکی کل سیستم تحت تاثیر عواملی مختلفی مانند کثیف شدن فیلترها رسوب گرفتگی مبدل حرارتی و عواملی مانند آن دائما در حال تغییر است. نکته قابل توجه آن است که آبی که در سیستم لوله کشی استخر و جکوزی جریان دارد، نه تنها پس از عبور از اجزای مختلف سیستم دچار افت فشار می شود بلکه به واسطه جریان خود و برخورد مولکول های آن با یکدیگر نیز افت فشار ایجاد می کند.

در این مقاله سعی شد که بصورت مختصر نکاتی پیرامون انتخاب پمپ های جکوزی ذکر شود، اما باید توجه شود که انتخاب پمپ جکوزی از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و مستقیما با عملکرد جکوزی در ارتباط است، لذا برای انتخاب پمپ جکوزی حتما با متخصصین امر مشورت نمایید.

گروه مهندسی رسام استخر با دارا بودن کادر مجرب مهندسی آماده ارائه مشاوره رایگان و تامین پمپ های استاندارد جکوزی با قیمت و کیفیت مناسب برای همه شما عزیزان می باشد.

شماره تماس:

0912 937 0912 (دهنوی)

02188142057


 تگ ها :